Haardhoutboxen bedacht, ontwikkeld en gemaakt in Emmeloord. 28-01-2010

De Stentor 28 januari 2010
In de schappen bij de Albert Heijn liggen sinds deze week haardhoutboxen.
Makkelijk, milieuvriendelijk en handzaam.
Bedacht, ontwikkeld en gemaakt in Emmeloord.

De nieuwe haardhoutbox van Intrading B.V. uit Emmeloord gaat via de Albert Heijns het land veroveren. ;Nu maar hopen dat de klant hierop zit te wachten." door Yang Yang Chiu De eerste slag is geslagen. De haardhoutbox van het Emmeloordse bedrijf Intrading B.V. ligt sinds deze week in de schappen bij de Albert Heijn. Hoeveel filialen de kartonnen doos met honderd procent FSC-hout verkopen, kan Jack van Nieuwenhuizen niet zeggen. „Alle Albert Heijns in Nederland kunnen de doos inkopen. Het hangt dus af van het lokale inkoopbeleid", zegt Van Nieuwenhuizen. Samen met compagnon Henk Mensinga ontwikkelde hij de haardhoutbox. Een kartonnen doos gevuld met circa tien kilo duurzaam haardhout, aanmaakhout en aanmaakblokjes. Genoeg voor een lange winteravond stoken. „Een jaar of twee geleden zagen we op een beurs in het Italiaanse Verona dat haardhout in de ons omringende landen al vaak wordt verkocht in kartonnen dozen. In Nederland is het tot nu toe gebruikelijk dat haardhout in netzakken of plastic zakken wordt verkocht bij bouwmarkten of benzinestations. Die zakken staan ook niet netjes in een supermarkt. Met onze dozen blijft het netjes, ook als een box uit het schap wordt gepakt. Met dat idee zijn we aan de slag gegaan. Plastic past toch helemaal niet bij haardhout. Het is immers een groen produkt bij uitstek." Volgens Van Nieuwenhuizen is het in ons land al eens eerder geprobeerd om haardhout in een kartonnen doos te verkopen, maar is dat misgelopen omdat het houtniet droog genoeg was. „En dan houdt het karton het niet." Het hout in de Emmeloordse box wordt op een speciale wijze gedroogd. Tot een jaar of vier, vijf geleden was het gebruikelijk om hout op natuurlijke wijze te drogen. Ofwel, de tijd moest zijn werk doen. Het hout lag anderhalf tot twee jaar te drogen met alle risico's op beestjes en schimmels. Bovendien had je dan een enorme opslag nodig, Uit commercieel oogpunt was dat niet erg aantrekkelijk. In onze droogkamers kunnen we haardhout in zeg, zeven of acht dagen drogen. Daarna kan het direct de doos in en naar de afnemers." Naar de Albert Heijn dus.Hoe dat zo gekomen is? Dat is volgens de haardhoutondernemer vooral een kwestie van de stoute schoenen aantrekken, een belletje plegen en de juiste woorden tegen de juiste man zeggen. „We hebben gekozen voor Albert Heijn, omdat die net de lijn Puur & Eerlijk heeft uitgebracht. Dat past helemaal bij onze duurzame en milieuvriendelijke haardhoutbox. Nu maar hopen dat de klant hier ook op zit te wachten." De uitbreiding van het supermarktassortiment met haardhout past in het beeld van deze tijd, zegt Van Nieuwenhuizen. „Supermarkten verkopen steeds meer non-foodprodukten. "Waarom ook niet? Met dank aan Intrading B.V. en niet te vergeten de mensen van Concern voor Werk kan de klant dus in hetzelfde karretje met brood, aardappelen en wasmiddel ook de haardhoutbox kwijt. Al is de doos voor de verstokte stoker bij lange na niet genoeg. „Onze doos is vooral gericht op de incidentele stoker. Mensen die de open haard aansteken voor een bijzondere gelegenheid of bijvoorbeeld alleen in het weekeinde." Hoeveel boxen Intrading B.V. precies op de markt brengt wil Van Nieuwenhuizen niet zeggen. „De mensen van Concern voor Werk pakken wekelijks een aanzienlijk aantal dozen in. Dan moet je echt denken aan duizenden."

Bij Concern voor Werk in Emmeloord worden de haardhoutboxen ingepakt, voordat ze via de Albert Heijns het hele land in gaan. foto's  Henk Mensinga.



terug naar pagina